Hem / Referenser / ”Varumärket Finnveden Executive bidrar till att attrahera rätt typ av kandidater.”

”Varumärket Finnveden Executive bidrar till att attrahera rätt typ av kandidater.”

När butiksinredningskoncernen ITAB sökte en Vice President Operations till sin Norden-verksamhet stod personligheten i fokus.

När butiksinredningskoncernen ITAB sökte en Vice President Operations till sin Norden-verksamhet stod personligheten i fokus. ”Vi sökte en synergiskapare med erfarenhet av att jobba tvärfunktionellt i större organisationer”, berättar rekryterande chef Jan Andersson.

Jönköpingsbaserade butiksinredningskoncernen ITAB är en internationell aktör, med huvudsaklig verksamhet i Europa. Fokus ligger på konsumentupplevelse: med kompetens och tjänster samt olika produkter och lösningar hjälper ITAB sina kunder att omsätta konsumenternas upplevelse av ett varumärke till fysisk verklighet.

”Utmaningen för våra kunder är att möta konkurrensen från online-handeln. För många är det viktigt att fortsätta att synas fysiskt med butiker – vår affärsmöjlighet är att stötta våra kunder i att stärka sina varumärken och synliggöra sina butiker för konsumenterna på ett effektivt och bra sätt”, säger Jan Andersson.

Butiksinredning, kassadiskar, entrésystem, belysning samt digitala lösningar ingår i ITABs kompletta erbjudande.

”Vi har också en växande marknad inom servicesidan där efterfrågan ökar stadigt.”

Som Senior Vice President för ITAB MBU Nordic ansvarar Jan Andersson för ITABs marknads-, inköps- och produktionsenheter i Danmark, Norge, Sverige och Finland med omkring 500 medarbetare, samt de partnerskap som ITAB har med olika underleverantörer i regionen. Under 2024 förstärktes organisationen med en Vice President Operations Nordic – en rekrytering som utfördes av Finnveden Executive och Martin Dambergs.

”Rollen fokuserar på att ytterligare stärka de olika enheterna inom regionen, både med fokus på de enskilda enheterna och samverkan dem emellan. Vår VP ingår även i en tvärfunktionell grupp som arbetar med att skapa synergier mellan de olika regionerna”, förklarar Jan Andersson.

ITAB sökte en person med erfarenhet av att jobba tvärfunktionellt i en större organisation.

”Vi har skickliga platsansvariga på våra produktionsanläggningar, men vi har tidigare haft en liten tendens att jobba i silos. Därför sökte vi någon med kunskap om hur man integrerar verksamheter och får dem att jobba tillsammans för att skapa synergier.”

Det här var första gången som Jan Andersson anlitade Finnveden Executive, på rekommendation. Han beskriver Martin som lyhörd.

”Jag upplever att Martin ställde de rätta frågorna. Han fokuserade inte enbart på de teoretiska kunskaperna utan vi hade en samsyn kring att vi även behövde hitta rätt personlighet som skulle passa i teamet och i miljön.”

Martin presenterade ett tiotal olika kandidater; ett resultat av såväl annonsering som search genom Finnveden Executives eget nätverk. Fem kandidater valdes ut till slutintervju.

–Jag tycker att det var en väldigt bra bredd på kandidater som alla var kvalificerade, det fanns också personer med potential att växa in rollen samt någon som kanske, så här i efterhand, till och med var lite överkvalificerad. Samtliga valda med fokus på kombinationen kunskap, personlighet och inriktning.

–Vi är mycket nöjda med rekryteringen. Den blev jättebra, helt rätt person, kompetent men ändå ödmjuk. Martin bistod med en genomgång av styrkor och svagheter samt väsentlig information från de tester som gjorts. Han var mycket diplomatisk i sin vägledning, men hade kunnat vara ännu tydligare utan att riskera att styra oss för mycket.

Jan Andersson tror också att det faktum att Finnveden Executive svarade för rekryteringen kan ha bidragit till det starka urvalet.

”Jag tror att Finnveden Executives starka varumärke är en kvalitetsstämpel som kan bidra till att få vissa kandidater mer intresserade. Varumärket Finnveden attraherar kandidater som känner till att man är tunga på den här typen av executive-roller.”

Läs mer om chefsrekrytering ›

”Jag tror att Finnveden Executives starka varumärke är en kvalitetsstämpel som kan bidra till att få vissa kandidater mer intresserade. Varumärket Finnveden attraherar kandidater som känner till att man är tunga på den här typen av executive-roller.”

Jan Andersson, Senior Vice President för ITAB MBU Nordic.

Recruitment consultants

Roger Johansson

Roger Johansson

Senior recruitment and partner

Martin Damberg

Martin Damberg

Senior recruitment and partner

Christina Cajtoft

Christina Cajtoft

Senior recruitment and partner

Malin Classon

Malin Classon

Senior recruitment and partner

Rekryteringskonsulter

Roger Johansson

Roger Johansson

Senior rekryteringskonsult och partner

Martin Dambergs

Martin Dambergs

Senior rekryteringskonsult och partner

Christina Cajtoft

Christina Cajtoft

Senior rekryteringskonsult och partner

Malin Classon

Malin Classon

Senior rekryteringskonsult och partner