”Uppdaterad – men aldrig belastad”
Säg Siemens och du väcker mängder av associationer. Nästan alla har en relation till varumärket. För den vanliga konsumenten är det kanske exklusiva vitvaror som ligger närmast tillhands, men faktum är att den globala teknikkoncernen i dag omfattar ett brett spektrum av lösningar, produkter och tjänster med innovation och ingenjörskonst som gemensam nämnare. Fokus ligger inom områdena elektrifiering, automation och digitalisering. Siemens är det största industriella tillverkningsföretaget i Europa och har sitt huvudkontor i München. Verksamheten grundades redan 1847 och ägs fortfarande av familjen Siemens. I Sverige startades det allra första Siemensbolaget 1893 och nu har Siemens Sverige drygt 4000 medarbetare på ett 40-tal orter. Huvudkontoret ligger i Solna.
Sara Rindbäck är regionchef för affärsområdet Smart Infrastructure i södra Sverige.
” Vi är cirka 170 medarbetare i regionen som jobbar med olika roller. I vår verksamhet specialiserar vi oss på hållbara och smarta lösningar för fastighetsautomation, brand och säkerhet”, förklarar Sara Rindbäck.
När Sara Rindbäck tillträdde sin tjänst som regionchef ställdes hon nästan omgående inför utmaningen att rekrytera en Service Operations Manager till Malmökontoret.
”Det är en komplex roll som omfattar kontorssamordningsansvaret för all verksamhet hos oss på Siemens i Malmö. Från profit and loss till att säkerställa att teamet jobbar enligt våra rutiner och processer. Vi letade efter en person som inte bara förvaltar utan som vill vara med och bygga vidare på verksamheten här i Malmö. En person som är med och utvecklar oss strategiskt och inspirerar – och som bidrar med ännu mer arbetsglädje. Som Service Operations Manager ingår hen även i ledningsgruppen för Region Syd.”
Det Sara och hennes team sökte var en erfaren ledare som är skicklig på att bygga kultur och jobba värderingsbaserat.
”Inom Siemens har vi ett starkt fokus på kulturmanifestation och våra medarbetare hade själva varit med och utformat kravprofilen som även innefattade önskemål om affärsmannaskap och säljbakgrund. Även om vår kontorschef inte ska driva försäljningen och affären så var det viktigt för oss att hen förstod processen.”
Sara Rindbäck vände sig till Roger Johansson för att få hjälp med rekryteringen.
Sara Rindbäck upplevde att Roger snabbt satte sig in i verksamheten och förstod behoven.
”Han hamnade inte i en lätt situation. Jag var ganska ny i min roll och hade jobbat med Malmökontoret en månad. Vi hade nyligen också gjort en organisationsförändring. Roger flaggade direkt för att det, med tanke på kravprofilen, kunde ta lite tid att hitta rätt person. Så därför blev jag glatt överraskad när han redan efter en vecka hade hittat två bra kandidater, delvis – som jag uppfattade det – via sitt nätverk.
Själva processen gick snabbt.
”Jag upplevde att Roger är mycket professionell. När det, i slutet av rekryteringen, dök upp ytterligare en kandidat via rekommendationer så var han flexibel och plockade på ett rutinenerat sätt in kandidaten i processen. Det kändes tryggt och bra hela vägen och jag upplevde att vårt samarbete genomsyrades av en önskan att jag och organisationen skulle bli nöjda.”
”Vi hade inte jobbat med Finnveden Executive innan, men Roger fick varma rekommendationer. Jag kontaktade Roger och upplevde att han verkligen prioriterade mitt ärende. Det var ju för mig som det så ofta är: man behöver sin nya medarbetare direkt – helst i går.”
Sara Rindbäck
Regionchef Smart Infrastructure, södra Sverige