När Western-inspirerade nöjesparken High Chaparral sökte ny sheriff var det många som kände sig kallade.
Mathias Bergendahls CV inom kommunikation, marknadsföring, kultur och nöje är lika solitt som fängelset där Billy the Kid skakar galler. Närmast kommer han från en tjänst som kommunikations- och marknadschef för Världskulturmuseerna i Stockholm. Innan dess var han nordisk informationschef på resebolaget TUI (före detta Fritidsresor), en tjänst som han tillträdde 2015 efter ett par år på företagets kommunikationsavdelning. 2011 flyttade Mathias hem till Sverige efter många år i USA där han hade jobbat med PR och reklam på olika byråer men även som chef och pressansvarig på St. Petersburg Museum of History och Florida International Museum i Florida.
”Jag har alltid haft en önskan att få jobba i den här typen av miljö. När jag bodde i Florida fanns ju de stora nöjesparkerna som Disney och Universal Studios runt hörnet och jag tyckte att det verkade så spännande”, berättar Mathias Bergendahl.
Westernstaden High Chaparral som grundades av entreprenören ”Big Bengt” Erlandsson 1966 har utvecklats till ett av Sveriges populäraste besöksmål – 2020 utsågs man till Nordens bästa temapark, genom en omröstning på Barnsemester.se.
”Jobbet som VD för High Chaparral låg i linje både med mina önskemål och mina erfarenheter. Jag tyckte också väldigt mycket om familjeinriktningen”
Respektfull rekryteringsprocess
Mathias Bergendahl har bara gott att säga om hur Finnveden Executive bemött honom som kandidat.
”Jag skulle vilja använda ordet respektfullt. Jag har varit igenom ganska många rekryteringsprocesser och upplevde den här som väldigt öppen. Flera gånger har jag känt att det är bestämt redan på förhand exakt vilken typ av profil, bakgrund och erfarenheter som den sökande ska ha. Något som jag själv försöker undvika när jag rekryterar medarbetare eftersom jag tror att man missar bra kandidater. Ofta har jag gjort tvärtom: anställt personer utan branschvana för att få in nya perspektiv. Med Martin Dambergs och Finnveden Executive var det väldigt öppet. Han beskrev rollen och jag fick en chans att berätta om mina erfarenheter och hur de kopplade till den. Vi hade en bra dialog och jag kände snabbt förtroende för Martin.”
En bra bild av verkligheten
Mathias Bergendahl berättar att han kände sig välkomnad in i processen. Martin Dambergs var väl påläst och intresserad.
”Martin gav mig en bra bild av organisationen och av vad styrelsen letade efter. Om man under rekryteringen får en felaktig idé om sitt uppdrag så kan det vara svårt att göra ett bra jobb eller – ännu värre – man kan känna att man har hamnat på fel plats. Men redan i samband med vårt första möte kände jag att allt det som Martin berättat för mig låg i linje med det uppdrag som var tillgängligt. Det känner jag fortfarande.”
Stora Turismpriset 2020
Att vara ny sheriff i Vilda Västern är ett tufft jobb närsomhelst. Mathias Bergendahl fick dessutom en extra utmaning i form av pandemin.
”Men vi har haft öppet hela sommaren och har kunnat erbjuda både personal och gäster en trygg miljö. Vi har många säsongsanställda – under högsäsong är vi 350 medarbetare. Ändå har vi inte haft någon medarbetare som har smittats på området, och vad vi vet har inte heller någon besökare smittats. Just det är jag mest nöjd med när jag summerar sommaren. För den omställning vi gjorde i somras tar vi under senhösten emot Stora Turismpriset 2020, vilket blir något av en symbol för den fantastiska insatsen från våra anställda. Jag är mäkta stolt över det vi gör tillsammans!”, säger Mathias Bergendahl som verkligen vet hur man har kul på jobbet.
”Det finns nog inget härligare än att gå omkring i parken i sheriffkläder och prata med besökare och personal, och hela tiden hälsa alla välkomna med ett ’howdy’. Det är också väldigt underhållande att bli rånad av små barn. Allvarligt, jag har världens roligaste jobb! Yee-haw!”
”Jag har varit i andra rekryteringsprocesser där jag faktiskt har frågat mig själv ”vad gör jag här?’ Men Martin fick mig att känna att ’det här jobbet vill verkligen jag ha! Inför första mötet med styrelsen kände han sig väl förberedd och kunde ge konkreta svar på vad han kunde göra för verksamheten”.
Mathias Bergendahl
VD, High Chaparral