”En utvecklande rekryteringsprocess där vi formulerade, och omformulerade, kandidatprofilen tillsammans.”
Svenska belysningsklenoden Ateljé Lyktan i Åhus satsar på internationell expansion och flyttar hem stora delar av sin produktion. För detta behövdes en Operations Manager som inte bara kunde produktion, utan som också hade internationell erfarenhet av ledarskap och tillverkning. Finnveden Executives Martin Dambergs fick, det inte helt lätta, uppdraget.
Belysningsföretaget Ateljé Lyktan i Åhus är en nationalklenod inom design och belysning. Bland designintresserade över hela världen är varumärket kanske främst känt för Hans Perssons klassiska pendelarmatur ”Bumlingen” men faktum är att Ateljé Lyktan idag har positionerat sig som en slagkraftig aktör inom energieffektiv utomhus- och inomhusbelysning.
”Vi är stora på så kallad teknisk belysning, inte minst gatubelysning. Vi växer också starkt inom det som vi kallar tekniskt dekorativ belysning, alltså belysning som är både vacker och smart för skolor, kontor och hybridmiljöer där arbete, hem och hotell möts, förklarar Ateljé Lyktans VD Richard Wegele som i dag leder ett företag med 145 medarbetare och en omsättning på 270 MSEK varav 40 på export.
Ateljé Lyktan ingår i den internationella belysningskoncernen FagerhultGroup, en hemvist som har resulterat i en ny, internationell tillväxtstrategi där Ateljé Lyktan också flyttar hem en viss del av den tillverkning som tidigare har gjorts under koncerngemensam flagg.
”I samband med den här omställningen så behövde vi en Operations Manager med en bredare profil än ’bara’ produktionsledning. Eftersom vi siktar på tillväxt internationellt ville vi också ha en person med erfarenhet av att arbeta med tillverkning i ett internationellt perspektiv och gärna med ett internationellt nätverk. Sedan fanns förstås också kravet på kunskaper inom automation, digitalisering och allt annat som hör till ett sådant här uppdrag.”
Uppdraget gick till Martin Dambergs som har omfattande erfarenhet av att jobba med HR-frågor inom belysningsbranschen, för just Fagerhultkoncernen.
”Eftersom Martin har en bakgrund i industrin och vi har jobbat tillsammans tidigare var det ett självklart val. Han är väl införstådd med Ateljé Lyktans företagskultur och vet att vi är ett entreprenörsdrivet företag som uppskattar rak kommunikation. Eftersom han kan belysningsindustrin och är väl insatt i hur vår marknad, tillverkning och koncernstruktur fungerar så slapp vi uppstartssträckan och kunde gå direkt på själva rekryteringen”, resonerar Richard Wegele.
Tiden som tjänades in på själva uppstarten kunde istället läggas i rekryteringsprocessen, som även kom att inkludera en andra omgång.
”Efter att vi hade gjort ett första urval så kom vi till insikten att vi behövde justera vår profil. Betoningen på erfarenhet av produktion i andra länder, utbyggnad och expansion framstod som allt viktigare. Vi förstod att det vi egentligen sökte var en ledare med goda kunskaper om produktion, inte nödvändigtvis en person med svart bälte i Lean. Vi valde att fokusera mer på kommunikation och förmåga att leda medarbetarna genom de utmaningar som väntar oss”, förklarar Richard Wegele.
Att ha Martin med på resan gjorde processen både trygg och givande, tycker han.
”Att Martin är professionell och bra på att greppa verksamheter, hitta rätt personer, göra urval och bakgrundskontroll det vet jag ju sedan tidigare. Det som var extra värdeskapande för oss i den här processen var just möjligheten att tillsammans kunna formulera – och omformulera – profilen för att sedan gå i mål på ett bra sätt. Nu väntar världen!”
Richard Wegele
VD