När familjeföretaget Horreds beslutade att rekrytera en försäljningschef var det en stor omställning för organisationen. Det fanns inga utrymmen för misstag. Efter rekommendationer valde man att anlita Roger Johansson på Finnveden Executive.
Möbeltillverkaren Horreds är en svensk klassiker inom inredning och offentlig miljö. Företaget grundades av nuvarande ägaren Per-Ola Johanssons farfar 1936 och drivs därmed i tredje generationen. I dag fokuserar Horreds på möbler för kontor, möten och lounge och är sedan länge etablerat på marknaden som ett premiumvarumärke. Företaget har under lång tid drivit framgångsrika samarbeten med svenska designers – bland annat Fredrik Mattson, Stefan Borselius, Thomas Bernstrand och designgruppen Front, och har med tiden byggt upp ett imponerande designbibliotek. Nyligen tilldelades man även German Design Award. Företaget har ett 40-tal anställda och all träproduktion sker fortfarande i västgötska Horred.
Satsar i Sverige
Per-Ola Johansson tog över stafettpinnen som vd och ägare för Horreds 1999.
”Under hela den här tiden har jag även jobbat med produktutveckling och marknad. Men så för några år sedan gjorde vi en stor investering motsvarande 25 miljoner. Detta för att vi ska kunna fortsätta att ha vår produktion i Sverige och Horred även i framtiden. Det här har inneburit att jag behöver vara mer på hemmaplan och så växte tanken fram att det var dags att anställa en försäljningschef”, berättar Per-Ola Johansson.
Att hitta rätt kandidat till en helt nyinrättad tjänst är ett krävande uppdrag. Per-Ola Johansson valde att vända sig till Roger Johansson på Finnveden Executive.
”Jag fick Finnveden Executive rekommenderat av en kollega i en styrelse där jag är verksam. Hen berättade att de hade använt sig av Finnveden Executive med gott resultat.”
På önskelistan
Efter ett informellt möte med Roger Johansson kände Per-Ola att han hade en match. Tillsammans jobbade de fram en önskelista.
”För mig var det naturligtvis jätteviktigt att hitta rätt person. Mitt önskemål var verkligen att kunna delegera all marknad och försäljning, vilket innebar att det krävdes en erfaren och självgående kompetens. Men det skulle också vara en person som kunde bidra med nya influenser och som hade ett öga för omvärldsbevakning och trender, något som är intressant för våra kunder. Sedan ville jag gärna att vår nya medarbetare skulle vara yngre än jag själv; för att skapa en lämplig åldersspridning i organisationen. Det var faktiskt en ganska lång önskelista men Roger var duktig på att guida mig fram till en bra och hållbar beskrivning som var tydlig för kandidaterna.”
Vägen framåt upplevde Per-Ola Johansson som smidig.
”Roger satte sig snabbt in i vårt företag och våra behov. Han drev hela rekryteringen, tog alla samtal och presenterade därefter fyra kandidater som kommit in både genom annonsering och search. Alla kandidaterna var riktigt starka, men en stack ut och efter referenstagning var saken klar”, berättar Per-Ola som nu har lämnat över till sin nya försäljningschef Jonathan Cederholm.
”Kändes bra i magen”
Jonathan Cederholm hade jobbat i möbelbranschen i 12 år innan han rekryterades till tjänsten som försäljningschef på Horreds – senast på Rekomo som specialiserar sig på återbruk av kontorsmöbler.
”Under de år som jag har varit verksam i branschen har den genomgått en stor förändring. I dag är det ett helt annat fokus på hållbarhet och möblernas påverkan på miljön genom hela livscykeln. En fördel med att ha jobbat inom återbruk är att man får bra koll på alla varumärken, deras möbler, material och kvalitet”, säger Jonathan som berättar att han sökte rollen hos Horreds så fort tjänsten kom ut.
”Jag var redo för nästa steg i karriären men för mig är det oerhört viktigt att jobba på ett företag som har rätt värderingar. Horreds kändes bra i magen direkt. Det är ett premiumvarumärke med hög kvalitet, tillverkning i Sverige och ett aktivt hållbarhetsarbete samt märkningar som Svanen och Möbelfakta ”
En trygg process
Själva rekryteringsprocessen upplevde Jonathan som trygg.
”Den omfattade flera olika steg, vilket passade mig utmärkt. Det var inte bara en intervju och sedan var det klart. Jag kände en väldig trygghet genom hela processen där min bild av rollen växte fram och blev tydligare för varje steg. Roger var väldigt tydlig med förväntningarna på rollen och vilken typ av person och kompetens som man sökte. Jag fick också fin uppföljning på de analyser och tester som gjordes. Vi gick igenom mina svar tillsammans och jag fick återkoppling på vilka delar som var viktiga för rollen. Det var nyttigt att få feedback på resultatet på ett pedagogiskt och proffsigt sätt.”
Så… blev det som han hade tänkt sig?
”Ja. Det är en stor förändring både för mig och för Horreds och jag ser verkligen fram emot att fortsätta att utveckla både mig själv och bolaget, både vad gäller ledarskap och försäljning. Jag har faktiskt väldigt roligt. Jag somnar gott om kvällarna och ser fram emot nästa arbetsdag!”

”Roger satte sig snabbt in i vårt företag och våra behov. Han drev hela rekryteringen, tog alla samtal och presenterade därefter fyra kandidater som kommit in både genom annonsering och search. Alla kandidaterna var riktigt starka, men en stack ut och efter referenstagning var saken klar”
Per-Ola Johansson är vd för Horreds Möbler.