Entreprenörsdrivet och personligt, så beskriver vd Björn Stille företagskulturen på Pluto Design.
”Vårt mål är att sätta en guldkant på våra kunders vardag med väldesignade produkter som är funktionella och lekfulla. Hela kollektionen designas av vårt team här på Pluto. En del produkter utvecklas i samarbete med kända varumärken där vi har licensavtal. Pippi, Stig Lindberg, Mumin och, kan jag avslöja – snart även ett helt nytt samarbete med Lisa Larson. Fokus ligger på det skandinaviska”, säger Björn Stille.
Global designfavorit
Allt händer i Göteborg där Pluto Design har sitt huvudkontor och centrallager – tillsammans är man sju medarbetare, men till ”Pluto-familjen” hör också ett flertal distributörer som man samarbetar med.
”Det handlar om en snabbrörlig marknad, inredningstrenderna förändras ju fort, samtidigt som vi behöver planera vårt sortiment och vår produktion två år i förväg. Så det gäller att ha koll på sina flöden”, konstaterar Björn Stille.
I dag är Pluto Design ett internationellt företag och produkterna finns i 35 länder över hela världen. Försäljningen sker via digitala plattformar hos bland annat Cervera, Nordic Nest och Åhléns, brittiska John Lewis, franska Nature et decouvertes och MoMA i New York är bara några exempel. Men kanalerna inkluderar även fysiska återförsäljare och butiker samt den egna webben.
Komplex profil
”Vi befinner oss i en jättespännande fas och är i stark tillväxt. Därför behövde vi rekrytera en ny försäljningschef för Norden. Med tanke på att det handlar om en komplex mix av försäljningskanaler och kunder så behövde vi en erfaren medarbetare med rätt profil som förstod vår verksamhet och klarade av att hantera den komplexiteten”, berättar Björn Stille.
Uppdraget gick till Roger Johansson på Finnveden Executive.
”Det var Roger som rekryterade mig till Pluto Design för över tio år sedan. Jag visste av erfarenhet att Roger skulle förstå uppgiften, våra behov och vad vi vill göra i framtiden. Eftersom det handlade om en sammansatt roll var det viktigt med en rekryterare som kunde bena ut kravspecen och hjälpa oss att hitta rätt kandidater. Jag ville ha en senior rekryteringskonsult som både har och kan identifiera den där ’säljnerven’ som är så viktig för oss som jobbar i den här branschen.”
”Fantastiskt nätverk”
Även om Björn hade rejäla förväntningar på Roger så gick det snabbare och smidigare än vad han hade räknat med.
”Vi fick in ett gäng ansökningar och Roger hade några kort i rockärmen. Vi hade flera starka kandidater men Roger sa redan tidigt i processen att han var ganska säker på att jag skulle gå på en av kandidaterna och så blev det. Jag upplever att det var hans förståelse för mig som kund som gjorde att vi hittade rätt så tidigt. Att få tillgång till Rogers erfarenhet och det fantastiska nätverk inom sälj och ledarskap som han har, är en stor fördel.”
För Björn Stille är det också oerhört viktigt att kandidaterna känner sig trygg med rekryteraren.
”Det bidrar till att lyfta fram kvaliteterna hos kandidaterna och är också viktigt för att den som sedan får jobbet hamnar rätt. Vi fick en ny medarbetare som verkligen brinner för sitt jobb och kunde dra igång dag ett.”

”Vi fick in ett gäng ansökningar och Roger hade några kort i rockärmen. Vi hade flera starka kandidater men Roger sa redan tidigt i processen att han var ganska säker på att jag skulle gå på en av kandidaterna och så blev det. Jag upplever att det var hans förståelse för mig som kund som gjorde att vi hittade rätt så tidigt. Att få tillgång till Rogers erfarenhet och det fantastiska nätverk inom sälj och ledarskap som han har, är en stor fördel.”
Björn Stille, CEO för Pluto Design Sweden.