Ömsesidig respekt och bra dialog

Mikael Petersson är VD på Swedrive, ett företag i småländska Lagan med lång tradition. Här utvecklar och tillverkar man avancerad teknik inom elmekanik, specialanpassat till vitt skilda branscher. Alla processer som ingår i utveckling, tillverkning och försäljning av elmekaniska cylindrar, domkrafter och snäckväxlar sker på plats i Lagan, vilket möjliggör flexibla lösningar för kunder.

Swedrive har ca 60 anställda, omsätter 110 miljoner och ingår sedan en tid tillbaka i Nordstjärnan, via Dacke Industrier. Man tillverkar transmissioner och växlar för allt från höj- och sänkbara röntgenbord till på- och avlastningsramper på båtar. Swedrive befinner sig i ett läge med stort fokus på tillväxt och i förlängningen även internationalisering, något som under det senaste året lett till att man tagit hjälp av Finnveden Executive för att tillsätta två viktiga tjänster i företaget. Mikael Petersson berättar att man först sökte en Operations Manager och just nu är i färd med att anställa en Internationell Key Account Manager.

Valde på egen känsla och rykte

”Vi har en relativt ny ägare som väljer att satsa på oss och investera i vår utveckling, vilket är spännande”, säger Mikael Petersson. ”Det är ungefär ett år sedan vi anställde en Operations Manager med ansvar för hela vår supply chain”, fortsätter han. ”Vi hade ingen med liknande roll i företaget sedan tidigare och det kändes viktigt att hitta rätt person till positionen.” Mikael berättar att man tog in offerter från flera olika rekryteringsföretag men bestämde sig för Finnveden Executive. ”Det var både förtroendet vi fick för dem och det rykte de har om sig som fällde avgörandet, berättar han. ”Vår huvudkontakt var till och med och presenterade sig och Finnveden Executive för vår styrelse inför beslutet. Det var en viktig tjänst vi skulle tillsätta och vi ville göra det grundligt.”

Mikael beskriver det som att man redan från början fick en bra känsla och bra dialog. ”Det kändes som att Finnveden Executive förstod vårt bolag och vår kultur. Jag upplever att de varit duktiga på att göra sig en bild av oss, vad vi behöver och vad som krävs av personen som ska anställas. Det är ju trots allt en begränsad inblick en rekryterare får i företaget man hjälper, och det krävs en del för att göra sig rätt bild. Prislappen är såklart inte oviktig heller, men det känns ännu viktigare att relationen stämmer”.

Lyckat samarbete

Mikael Petersson beskriver att man på Swedrive är nöjda med samarbetet med Finnveden Executive. ”De använder sig av rätt processer och har kompetenserna som behövs. Vi har upplevt att det hela tiden funnits en ömsesidig respekt i vårt samarbete. Vi har fört en dialog och i slutändan har det varit deras sammantagna bedömning och deras tester, tillsammans med vår gemensamma bild av kandidaterna som lett fram till rätt val”.

Uppföljning och framtid

Efter genomförd rekrytering ingår alltid en avstämning och uppföljning som är viktig för både klienten och Finnveden Executive. ”Under processens gång samtalade vi mycket om hur vi tänkte oss att de olika kandidaterna skulle fungera i rollen och i uppföljningen gick vi tillbaka och diskuterade vad som blev som vi trodde och vad som visade sig inte vara riktigt som vi trodde”, berättar Mikael.

Nu står Swedrive alltså återigen inför en rekrytering. Man planerar även fortsatt att ha hela sin verksamhet förlagd i Sverige, men kommer lägga mer resurser på försäljning även i utlandet, därför anställer man nu en Internationell Key Account Manager. ”Att vi var nöjda med relationen och utfallet av rekryteringen första gången gjorde naturligtvis valet lättare när det nu var dags att rekrytera igen. Nu blir ju uppstarten kortare och vi kan fortsätta där vi slutade sist”, avslutar han.