Fantastisk kväll när kvinnliga nätverket gav sig ut i skärgården

FKG:s sista kvinnliga nätverksträff för våren gick av stapeln i Göteborgs skärgård tillsammans med Finnveden Executive och Nimbus Boats i Långedrag. – Vi hade en fantastisk kväll med båttur ut till Vinga och middag i solnedgången, säger Gabriella Banehag på FKG.

FKG driver sedan 2015 ett kvinnligt nätverk för kvinnliga ledare inom industrin och den 1 juni hölls vårens sista träff som var fulltecknad och mycket uppskattad. Träffen arrangerades tillsammans med Finnveden Executive och Nimbus Boats i Göteborgs Skärgård.

Eftermiddagen inleddes med en presentation av Finnveden Executive kring kompetens och främst morgondagens kompetens. En intressant fråga som ledde till många bra diskussioner.

– Det handlade mycket om hur Finnveden Executive arbetar kring kompetensförsörjning och vilka krav morgondagens arbetstagare ställer på sina arbetsgivare. 90-talisterna har en annorlunda syn på arbete vilket är viktigt att vara medveten om. Vi talade också om hur man som företag ställer om när det gäller jämställdhetsfrågan, säger Gabriella Banehag.

Finnveden Executives ambition är att hjälpa företag och människor att lyckas.
– Under träffen diskuterade vi ledares framtida utmaningar i en tid då kompetens är i stor omställning och nästa generation ställer sina krav på meningsfullhet och tilltalande värderingar. I FKG:s kvinnliga nätverk får vi som deltar en unik möjlighet att ta del av varandras erfarenheter och inspirerande kompetens. Denna kväll blev det extra inspirerande i Nimbus fina inramning, säger Anne Palmgren, Partner på Finnveden Executive.

Gabriella Banehag på FKG, som också är initiativtagare till det kvinnliga nätverket med drygt 200 medlemmar, tycker det är viktigt att fortsätta driva frågan kring jämställdhet inom industrin. Efter inspirationsföreläsningen tog Jonas Göthberg på Nimbus Boats över och berättade om Nimbus som från början var ett familjeföretag men som sedan 2012 ägs av finansbolaget R12.

– Vi har arbetat mycket med produktutveckling och haft en tillväxt på 25 procent per år de senaste åren. Nu har vi åtta nya båtmodeller på gång och en spännande resa framför oss, säger Jonas Göthberg, kommersiell direktör på Nimbus.

Därför var nätverksträffen med FKG och Finnveden Executive ett bra tillfälle för Nimbus att visa upp sitt varumärke och nå personer utanför båtbranschen.
– Vi får väldigt många förfrågningar när det gäller den här typen av träffar så vi kan inte säga ja till alla men vi tyckte det var kul med enbart tjejer så därför ville vi gärna vara med på den här träffen. Vi har märkt att kvinnor har en annorlunda syn på båtar och ser mer till helheten när det gäller design, funktion, själva upplevelsen på sjön och hur det är att vara och vistas ombord. Dessutom är det ofta kvinnorna som fattar de avgörande besluten vid båtköpet, säger Jonas Göthberg.

Sedan var det dags att kliva på Nimbus båtar och ge sig ut i Göteborgs Skärgård. För att lära känna båtarna gick turen ända ut till Vinga och tjejerna fick bland annat testköra Nimbus nykomlingar Tender T9 och Weekend W9.
– Det var en underbar kväll och den mest lyckade träffen vi haft. Förutsättningarna var fantastiska denna försommarkväll med strålande sol och ljumma vindar. Under båtturen och den efterföljande middagen fanns det också möjlighet att lära känna varandra lite mer samt bidra med erfarenheter som gör att vi kan ha nytta av varandra och det är ju det man vill med nätverkande, avslutar Gabriella Banehag.

Nästa träff är i Eskilstuna den 29 augusti och är en workshop med tema jämställdhet, som en del i TransMission-projektet. FKG arrangerar workshopen tillsammans med MITC och Region Sörmland.