”En transparent och ärlig relation.”

När Gunnar Johansson Gruppen rekryterade ny VD till möbelföretaget Tenzo fanns inga utrymmen för misstag. Därför gick uppdraget till Finnveden Executive och Ulrika Danielsson.

”Vi känner ett stort förtroende för Ulrika och hennes förmåga att matcha rätt kandidater med våra förväntningar”, säger koncernchef Lars Kvarnsund.

Gnosjöbaserade Gunnar Johansson Gruppen fokuserar på konsumentprodukter. I koncernen ingår de tre bolagen Konstsmide som är känt för utomhusbelysning och julbelysning, Gnosjö Klimatprodukter som utvecklar och tillverkar produkter för inomhusklimat samt Tenzo som designar och tillverkar möbler för hemmiljö. Konstsmide och Tenzo har en internationell profil på sina verksamheter och majoriteten av försäljningen går på export.

”Tenzo har i dag bolag i Sverige, Frankrike, Holland, Hongkong och Tyskland”, berättar Lars Kvarnsund som är koncernchef för Gunnar Johansson-gruppen.

Strategisk tyngd

Rekryteringen hade strategisk tyngd då Tenzo stod i begrepp att gå från ett ägarstyrt ledarskap till en extern VD.

”Vi sökte en person med kapaciteten att utveckla bolaget och ta sig an de utmaningar som finns på marknaden, bland annat i form av ökad online-handel. Vi såg gärna också att Tenzos nya VD skulle ha någon typ av erfarenhet från branschen och insikt i konsumentprodukter.”

På önskelistan stod även en sälj- och marknadsinriktad person med goda ledaregenskaper och helhetssyn, gärna också med kunskaper om produktionsprocessen.

”Vi har inte själva de erfarenhet som krävs för att göra en genomlysning av kandidaterna och därför kände vi behovet att vända oss till en rekryteringskonsult”, konstaterar Lars Kvarnsund.

”Vi ville ha en rekryteringskonsult med lokal närvaro och ett lokalt nätverk – av den enkla anledningen att vi önskade en VD med anknytning till regionen. Även om det är tuff konkurrens om kompetensen i vårt område så är vår erfarenhet att ledare med en lokal förankring har ett annat engagemang för människorna och platsen. Vi tycker att det är oerhört viktigt att våra ledare känner ansvar, lojalitet och samhällsengagemang.”

Massivt gensvar

Processen inleddes med en annons i Dagens Industri.

”Vi fick ett enormt gensvar! Jag hade aldrig kunnat drömma om att vi skulle ha en bruttolista på 80 personer att välja mellan, särskilt som vi hade varit tydliga med att tjänsten innebar många utmaningar”, säger Lars Kvarnsund.

”Finnveden Executives stora styrka är att de är så skickliga på att hitta bra kandidater. Jag uppfattar att Ulrika tar till sig det som kunden säger – när hon lämnade vårt första möte hade hon bildat sig en mycket god uppfattning om vilken person och profil det var vi sökte.”

Med Ulrikas hjälp reducerades 80 kandidater till fem, som gick vidare för att möta ledningsgruppen.

”När Ulrika presenterade de fem var hon också väldigt öppen och ärlig. Hon lyfte fram styrkorna och det som eventuellt saknades hos varje kandidat – för det är ju sällan så att en enda person uppfyller alla önskemålen. Det var så tydligt att hon inte bara var ute efter att göra en införsäljning – utan att hon ville att det skulle bli rätt. Hon har en god förmåga att göra den bedömningen och matcha mot kundens behov.”

Omsorg om kandidaterna

Den uttalade omsorgen om kandidaterna uppskattas också av Lars Kvarnsund.

”Ulrika var skicklig på att guida oss i mötet med kandidaterna. Som kandidat är det fullt naturligt att man är nervös första gången man träffar ledningen. Om Ulrika då märker att det påverkar kommunikationen så föreslår hon helt enkelt ett andra möte när kandidaten har hunnit bli trygg i miljön. För oss är det viktigt att kandidaterna får rätt chanser och förutsättningar. Jag tror att även kandidaterna känner förtroende för att rekryteringen har skötts på ett professionellt sätt.”