”Alla kandidater var outstanding och höll hög kvalitet.”

När Elgiganten Logistik rekryterade ny Head of Distribution gick uppdraget till Finnveden Executive och Martin Dambergs.

Det här var en nyckelrekrytering som krävde maximal utdelning. Vi ville ha någon som vi kunde lita på och som verkligen har levererat många business case”, säger Marie-Louise Gotmark som är Head of HR på Elgiganten Logistik.

Elgiganten Logistik är med sitt 107 000 m2 stora distributionscenter i Torsvik söder om Jönköping ”hjärtat” i Elgiganten-koncernen. Varuförsörjningen till samtliga Elgiganten-butiker i Norden sköts huvudsakligen härifrån. Tillsammans är man 500 medarbetare och teamet som ansvarar för kompetensförsörjningen består av fem personer.

Kompetensförsörjningen är en vital del av Elgiganten Logistiks vision. Företaget vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarna kan påverka verksamheten. Man lägger också stor vikt vid att medarbetarna ska få möjligheten att utvecklas inom företaget, berättar Marie-Louise Gotmark:

”Det innebär också att vi aktivt letar efter medarbetare som kan och har en vilja att växa. De kan välja att utveckla sin kompetens på många sätt, som specialister eller som ledare. Vi vill ha en bra mix av kompetenser i organisationen.”

Vågar vara nischade

Merparten av all rekrytering görs inhouse, och till viss del ur de egna leden. Men när det gäller rekryteringen av tyngre ledartjänster väljer man att ta professionell hjälp. Så var fallet när Finnveden Executive och Martin Dambergs fick uppdraget att rekrytera en ny Head of Distribution.

”Vi hade inte kunskapen och nätverket för den sortens kompetens och ville inte chansa. Vi behövde någon som kan marknaden och som vet vad som finns därute.

”Jag har följt Finnveden Executive sedan jag var nyutexaminerad personalvetare och jag gillar deras koncept. De är nischade och har inte gått på bredden, utan har med trygghet bestämt sig för att det är kompetenser på executive-nivå som de jobbar med. De har också modet att tacka nej till uppdrag som inte ligger inom deras område.”

Ändå blev kandidaterna en positiv överraskning.

”Martin presenterade ett otroligt bra urval. Jag har sällan varit med om att man får så många bra kandidater – vi fick fyra förslag och hade svårt att välja. Jag upplever att Martin är mycket professionell. Han gjorde en grundlig och noggrann analys för att kartlägga våra behov och vilken typ av organisation vi är. Det handlar ju inte bara om att hitta en person som matchar en position – vi vill ju också ha en medarbetare som passar i organisationen.”

Positivt sanningsenliga

Att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke är väsentligt för att locka de bästa kompetenserna.

”Vi vill gärna framhäva att vi värnar våra medarbetare och ger dem möjlighet att utvecklas. Men vi är också måna om att inte måla upp en romantiserad bild. Om vi kan vara positivt sanningsenliga så ökar det våra möjligheter att infria medarbetarnas förväntningar och få behålla dem på lång sikt.”

Verksamhetens tillväxt och utvecklingen av medarbetarskapet är ömsesidigt beroende av varandra, menar Marie-Louise Gotmark:

”Genom stöd och utveckling av ledarskap, medarbetarskap och kommunikation kan vi på HR-avdelningen bidra till en effektivare och tryggare organisation, där människan går hand i hand med framtidens logistik.”